Je to snad rozdíl? Jo, je! A velkej!
Připomíná vaše sestava spíš Avengers na začátku, kde skupina superhrdinů bojuje s vlastními egem a nesourodostí, než aby fungovala jako jednotnej celek? Na skutečnej tým Avengers jsme si totiž museli počkat asi 2 hodiny, že jo... Jak ale poznat, zda se jedná o tým nebo jen o skupinu lidí pracujících společně?
Klíčový rozdíly mezi týmem a skupinou
Pojďme si v rychlosti projet základní odlišnosti týmu a skupiny.
| Tým | Skupina |
Cíle a vize | Společné - členové pracují společně na dosažení cílů. | Individuální - členové pracují na různých úkolech. |
Zodpovědnost | Kolektivní - členové jsou vzájemně zodpovědní. | Individuální - členové jsou zodpovědní sami za sebe. |
Vztahy | Silné vztahy a důraz na týmovou dynamiku a spolupráci. | Méně zaměřené na vztahy, více na úkoly. |
Rozhodování | Společné, s důrazem na konsensus a spolupráci. | Často nezávislé nebo hierarchické. |
Výsledky | Hodnoceny na základě týmových úspěchů a dosažených cílů. | Hodnoceny individuálně. |
Jak udělat ze skupiny tým?
That's a milion dollar question, right?! Tady máte pár tipů:
Jasně definujte společné cíle: Vypracujte a sdílejte vizi a cíle, aby každý člen týmu měl jasno o společném směru a účelu.
Specifikujte role a odpovědnosti: Ujasněte každému členu týmu jeho roli a odpovědnosti, aby bylo jasné, co se od něj očekává a jak přispívá k úspěchu týmu.
Vytvářejte prostředí založené na důvěře: Podporujte vzájemnou důvěru mezi členy týmu a otevřenou komunikaci. Všechno řešte v týmu, online, offline, to je fuk. Ale hlavně - v týmu!
Podporujte efektivní komunikaci: Zajistěte transparentní sdílení informací a pravidelnou konstruktivní komunikaci mezi členy týmu. Máte dobře nastavený digitální nástroje, se kterýma pracujete?
Organizujte teambuildingy: Plánujte a provádějte aktivity a cvičení zaměřené na budování týmového ducha a vztahů mezi členy týmu. Taková únikovka s pivkem nakonec? To stmeluje velice dobře.
Pravidelně provozujte zpětnou vazbu a hodnocení: Systematicky hodnoťte výkon týmu a poskytujte konstruktivní zpětnou vazbu pro identifikaci a řešení oblastí pro zlepšení. Prostě dělejte retrospektivy! Prosím, prosím, smutně koukám.
Podporujte rozvoj dočasných lídrů: Povzbuzujte členy týmu k převzetí vedoucích rolí v různých projektech, čímž rozvíjíte jejich dovednosti a posilujete týmovýho ducha.
Řešte konflikty týmově: Naučte se zvládat a vyřešit konflikty v týmu, abyste předcházeli negativním dopadům na pracovní prostředí.
Jaká je ideální velikost týmu?
Můžete mít "mini-tým" o 3 lidech, jejich komunikace i spolupráce bude určitě efektivní, ale týmu může chybět určitá rozmanitost. Členové takovýho týmu určitě nepokrejou celou škálu lidský typologie a už vůbec ne škálu týmovejch rolí. Na druhou stranu, představte si fotbalovej tým. 11 hráčů je nezbytnejch pro pokrytí různejch pozic a strategií. Jenže to už je trochu hodně, ne? Ideální velikost týmu prostě závisí na projektu a cíli.
Vy byste asi chtěli rovnou to číslo, že jo? Je to 4,6 :-)
No, fakt. Zdroje se různí, pojďme se na to mrknout trochu zblízka. Pokud se vám nechce studovat tabulka, podle mě by se dalo říct, že většina uvádí číslo blízké 5-ti.
Rámec / přístup | Velikost týmu |
Scrum | míň než 10 |
SAFe | 5 - 11 |
Magické číslo 7 (± 2) | 5 - 9 |
Hackman a Vidmar | 4,6 |
Ivan Steiner | 5 |
Elon Musk (max počet lidí na schůzce) | 4 - 5 |
Jennifer Mueller | max 5 |
PS: Kdybyste se zasekli nad tím číslem 4,6 tak tady je vysvětlení ;-)
Hele a ještě vám trochu zamotám hlavičky... Znáte Amdahlův zákon? Ten říká, že zlepšení výkonu systému je omezeno jeho nejslabší částí. Původně je to pravidlo využívaný v IT, konkrétně využívaný třeba k vyjádření maximálního výkonu a zrychlení při paralelizování přidáváním dalších procesorů.
Bývalým studentům velmi oblíbeného ČVUT předmětu PAR se právě udělalo špatně.
Když se na něj mrkneme optikou vedení týmů, znamená to, že přidávání dalších členů nemusí nutně vést ke zvýšení efektivity a výkonnosti. Někdy může být menší tým, kde každý člen výrazně přispívá, efektivnější než velký tým s nižší výkonností jednotlivých členů.
V projektovém řízení tento jev popisuje Brooksovo pravidlo: "Přidáním lidí se projekt ještě více zpozdí."
Už končím s teorií, slibuju.
Zamysleli jste se někdy nad tím, kolik komunikačních cest váš tým má?
Jak rychle se tohle číslo s nárůstem členů týmu zvyšuje? Že ne? Nevadí, koukejte... To totiž velmi souvisí s tím, kolik času váš tým potom tráví komunikací a spoluprací vedle té samotné "práce".
Co s tím teda?
Vhodný poskládání a vedení týmů je alchymie. Rovnice "více lidí = více práce" neplatí. Musíme brát v potaz jednotlivé členy, jejich typologii a role v týmu. Pokud se budeme na tým dívat jako na celek, neměli bychom zapomenout na situační vedení týmu podle Tuckmana a Herseyho s Blanchardem. No a o tom všem si budeme povídat zase příště.
PS: Trapnej vtípek nakonec...