Předtím, než můžeme začít plánovat svůj projekt, musíme v předprojektové fázi udělat přípravnou práci, takový první domácí úkol. Zjistíme, o jaký projekt vlastně jde, kdo jsou zainteresované strany, jaké zdroje budete potřebovat, co bude výstupem a kolik to celé bude stát.
Výše uvedené nám pomůže při rozhodování, než přejdeme do projektové - plánovací fáze. Je to jako hledání informací o počasí, cenách ubytování a dalších zajímavých místech před tím, než vyrazíme na dovolenou.
Jedním z klíčových prvků předprojektové fáze je definice rozsahu projektu.
To znamená zjistit, co projekt bude a nebude zahrnovat. To nám v dalším kroku pomůže definovat potřebné kapacity a složení týmů a tím pádem i možný termín dodání. Nepřipomíná vám to něco? Projektový trojimperativ, že? 🙌
Projektový záměr
Dobrým průvodcem správnými otázkami a přípravou nám může být tzv. projektový rámec nebo záměr. Když si jej vygooglíte, vykoukne na vás několik docela složitých tabulek. V praxi menších projektů se můžeme zaměřit na následující body:
Zainteresované strany - Koho se projekt dotýká (uživatelé, dodavatelé)?
Rizika - Co a s jakou pravděpodobností může ohrozit náš projekt?
Časový rámec - V jakém časovém období projekt probíhá? Můžeme definovat milníky, tj. záchytné body?
Přínosy - Jaké je naše PROČ?
Cíl - Co mi projekt přinese? Ideálně zpracované SMARTem.
Výstupy - Co je reálný výsledek projektu (např. web, kniha, tričko, dům)?
Současný stav - Z jakého bodu startujeme?
Tým - Koho potřebujeme do týmu, abychom projekt dodali?
Náklady - Kolik to bude celé stát?
Moc hezky zpracovanou šablonu má např. PM Consulting.
Zkuste také vygooglit logický rámec, nebo lean canvas.
Takže to jsou základní prvky předprojektové fáze! Nezapomeňte si udělat čas na výzkum a definování rozsahu vašeho projektu, než začnete plánovat. Ušetří vám to čas a nepříjemnosti v budoucnu. 🙌
A proč? Protože #vsechnojeprojekt.